Διατροφή για φυσική αντιγήρανση

Η σημασία της οργάνωσης μίας δίαιτας
28/03/2016
Δίαιτα Dukan: Απομυθοποίηση!
05/04/2016

Η γήρανση είναι μία πολύπλοκη διαδικασία του οργανισμού, η οποία επηρεάζεται από την ηλικία, το DNA μας, και τον τρόπο ζωής. Η περιβαλλοντική ρύπανση, το στρες και η κακή διατροφική συμπεριφορά, μπορούν να εμφανίσουν σημάδια γήρανσης, πολύ πιο νωρίς από το αναμενόμενο. Αντίθετα ένας ισορροπημένος τρόπος ζωής και διατροφής, μπορούν να επιβραδύνουν τις εξελίξεις των επιπλοκών του γήρατος.

Η γήρανση προκαλείται από τις «ελεύθερες ρίζες» οι οποίες δημιουργούν εκφυλισμό των κυττάρων, οι οποίες είναι δυνατόν να προκαλέσουν καρκίνο. Στόχο λοιπόν προς αυτήν την κατεύθυνση αποτελεί η κατανάλωση τροφών που περιέχουν αντιοξειδωτικά τα οποία δεσμεύουν τις ελεύθερες ρίζες, αλλά και η αποφυγή τοξινών οι οποίες αυξάνουν τη διαδικασία της οξείδωσης. Μάλιστα, το ενδιαφέρον για τις αντιοξειδωτικές τροφές είναι μεγάλο, καθώς έρευνες έχουν δείξει ότι η αντιοξειδωτική δράση των τροφών είναι πολλαπλάσια σε σύγκριση με των φαρμάκων και των συμπληρωμάτων.

Παρακάτω αναλύονται οι κατηγορίες αντιοξειδωτικών:

  • Βιταμίνη Α (ρετινόλη). Πρόκειται για μία λιποδιαλυτή βιταμίνη, η οποία για να απορροφηθεί χρειάζεται τη παρουσία λίπους. Η βιταμίνη Α βρίσκεται στα αυγά, στα γαλακτοκομικά, το συκώτι και στα ιχθυέλαια.
  • Βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ). Βρίσκεται κυρίως στα εσπεριδοειδή, στις πιπεριές, και στα πράσινα λαχανικά. Η βιταμίνη C καταστρέφει τις ελεύθερες ρίζες, οι οποίες είναι υπεύθυνες για τον εκφυλισμό των κυττάρων, και συμμετέχει στη σύνθεση κολλαγόνου.
  • Βιταμίνη Ε. Θεωρείται επίσης βιταμίνη με ισχυρή αντιοξειδωτική δράση, και βρίσκεται στο ελαιόλαδο, το αβοκάντο, και τους ξηρούς καρπούς.
  • Το β-καροτένιο. Βρίσκεται επίσης στα εσπεριδοειδή και τις ντομάτες, και προστατεύει την οξείδωση των κυττάρων.
  • Η ρεσβερατρόλη. Είναι ένα ισχυρό αντιοξειδωτικό που βρίσκεται στο κόκκινο κρασί. Συστήνεται η κατανάλωση, εώς 2 ποτήρια για τους άντρες και 1 ποτήρι για τις γυναίκες ημερησίως.
  • Συνένζυμο Q10 (ουβικινόνη). Βρίσκεται σε διάφορα τρόφιμα όπως σαρδέλες, σκουμπρί, σόγια, κρέας μοσχαρίσιο, και ξηρούς καρπούς. Η έλλειψη του δημιουργεί σημάδια γήρανσης.
  • Σελήνιο (Se). Βρίσκεται στα μανιτάρια, στο ρύζι, στο σιτάρι, στα φιστίκια. Όσο αυξάνεται η ηλικία τα επίπεδα σεληνίου στα κύτταρα μειώνονται και αυτό οδηγεί στη μειωμένη λειτουργία του ανοσοποιητικού και την πρόωρη γήρανση.
  • Νερό. Το νερό είναι απαραίτητο για σχεδόν όλες τις λειτουργίες του οργανισμού, όπως επίσης και της διαδικασίας της γήρανσης, καθώς επιβραδύνει τη διαδικασία της.

 

Αντίθετα οι τροφές που μας γερνούν γρήγορα είναι οι εξής:

  • Η κατανάλωση ζάχαρης συνδέεται άμεσα με την πρόωρη εκδήλωση ρυτίδων και την πρόωρη γήρανση, καθώς προσκολλάται στο κολλαγόνο κάνοντας το δέρμα σκληρό και άκαμπτο.
  • Τα trans λιπαρά και ζωικά λιπαρά που βρίσκονται στο βούτυρο, τα πλήρη τυριά και το ζωικό λίπος αυξάνουν το βάρος, συσσωρεύουν λίπος στο σώμα, και δημιουργούν την όψη φλοιού πορτοκαλιού στο δέρμα.
  • Το αλάτι αφυδατώνει το σώμα και η αφυδάτωση μειώνει την ελαστικότητα του δέρματος.
  • Η κατανάλωση αλκοόλ, δημιουργεί κατακρατήσεις, αφυδατώνει και έχει αρνητικές συνέπειες για το δέρμα.
Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος