O ρόλος του ασβεστίου

Αλληλεπιδράσεις τροφίμων και φαρμάκων τι πρέπει να γνωρίζουμε
16/02/2016
Διατροφή κατά του καρκίνου
06/03/2016

Από τη γέννηση έως την ηλικία των 20 ετών περίπου, τα οστά αναπτύσσονται και διαμορφώνουν το πάχος, το μήκος και το σχήμα τους. Στην ηλικία των 12 έως 30 ετών αποκτούν τη μέγιστη πυκνότητα τους, ενώ η οστική μάζα αυξάνεται. Από τα 30-40 έτη αρχίζει η μείωση της οστικής μάζας, η οποία ξεπερνά τον ρυθμό της σύνθεσης.

Το ασβέστιο είναι ένα απαραίτητο μεταλλικό στοιχείο για τον ανθρώπινο οργανισμό. Το 99% βρίσκεται στα οστά και στα δόντια, ενώ επίσης συμμετέχει σε διάφορες λειτουργίες του οργανισμού όπως πήξη του αίματος, μεταβίβαση των νευρικών ερεθισμάτων, μυική σύσπαση, κ.α.

Οι βασικοί παράγοντες που καθορίζουν την οστική πυκνότητα είναι η πρόσληψη ασβεστίου, η γενετική προδιάθεση, και η φυσική δραστηριότητα παίζει σημαντικό ρόλο στην πυκνότητα με την πίεση που τους ασκεί. Επίσης, παράγοντες οι οποίοι  ενδέχεται να αυξάνουν τις πιθανότητες εμφάνισης οστεοπόρωσης είναι το κάπνισμα, η χρήση συγκεκριμένων φαρμάκων, η κατανάλωση αλκοόλ και συγκεκριμένες παθήσεις όπως ο υποθυρεοειδισμός και το σύνδρομο Cushing.

Για να εξασφαλιστεί η επαρκής πρόσληψη ασβεστίου συνίσταται η κατανάλωση 3-4 μικρομερίδων τροφών πλούσιων σε ασβέστιο. Καλές πηγές εκτός από τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι τα μικρά ψάρια τα οποία τρώγονται με τα κόκαλα (όπως γαύρος, αθερίνα, γόπα μικρή), οι ξηροί καρποί (καρύδια, αμύγδαλα), οι σαρδέλες και τα οστρακοειδή, τα όσπρια( φακές, φασόλια), το ψωμί ολικής άλεσης και μερικά λαχανικά όπως μπρόκολο, μαϊντανός, σπανάκι, σέλινο, ραδίκια. Επίσης, οι πρόσφατες  διατροφικές συστάσεις για Έλληνες ενήλικες προτείνουν την κατανάλωση δύο μικρομερίδων γαλακτοκομικών προϊόντων ημερησίως, όπου μία μικρομερίδα αντιστοιχεί σε 30 γρ. τυρί, 1 κεσέ γιαούρτι ή 1 ποτήρι γάλα.

Η συνιστώμενη ημερήσια πρόσληψη ασβεστίου αντιστοιχεί σε ενήλικες κάτω των 50 ετών 1000 mg, ενώ σε ενήλικες άνω των 50 ετών 1200 mg. Άτομα που δεν παίρνουν από τη διατροφή τους επαρκείς ποσότητες ασβεστίου, συστήνεται η χορήγηση συμπληρώματος, κατόπιν ιατρικής καθοδήγησης, ή από το διαιτολόγο σας.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος