Η διατροφή για μητέρα που θηλάζει

Τα καλοκαιρινά φρούτα και η θρεπτική τους αξία
13/06/2016
Διάσημες δίαιτες, τι πρέπει να προσέχετε
05/07/2016

Είναι πολύ πιθανό οι νέες μαμάδες να έχουν απορίες σχετικά με τον μητρικό θηλασμό και κατά πόσο επηρεάζεται η διατροφή κατά την διάρκειά του. Ουσιαστικά όμως αυτό που θα πρέπει να γνωρίζουν είναι πως η καθημερινή διατροφή δεν  θα πρέπει να έχει μεγάλες διαφορές,αρκεί να υπάρχει ισορροπία και να δοθεί προσοχή σε κάποια πράγματα.

Οι διατροφικές ανάγκες του μωρού καλύπτονται πλήρως από το μητρικό γάλα ακόμα και αν η διατροφή της μητέρας δεν είναι ιδανική. Ωστόσο όπως είναι φυσικό η σύσταση της διατροφής της μητέρας επηρεάζει την ποιότητα του μητρικού γάλακτος π.χ. μια δίαιτα χαμηλή σε λίπος και θερμίδες και με μικρή ποικιλία τροφίμων δεν αποτελεί την ιδανική σίτιση για μια θηλάζουσα. Το γυναικείο σώμα κατά την περίοδο του θηλασμού όπως και της εγκυμοσύνης παρουσιάζει αυξημένες ανάγκες σε θρεπτικά συστατικά, τα οποία πρέπει να καλύπτονται από την διατροφή. Όταν κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει, το σώμα αντλεί από τα αποθέματα του, τα οποία μπορούν να εξαντληθούν και να σημειωθούν διατροφικές ελλείψεις. Η πρόσληψη των μακροθρεπτικών συστατικών δηλαδή  υδατανθράκων, πρωτεϊνών και λιπαρών μπορεί να εξασφαλίσει όλα τα απαραίτητα συστατικά που έχει ανάγκη ο οργανισμός της θηλάζουσας.

Κατά την διάρκεια του θηλασμού η μητέρα μπορεί να έχει αυξημένη όρεξη καθώς ο θηλασμός αποτελεί μια διαδικασία μεγάλης «δαπάνης» ενέργειας για τον οργανισμό. Η αυξημένη πείνα κατά την διάρκεια του θηλασμού είναι απόλυτα δικαιολογημένη καθώς το σώμα δαπανά ενέργεια καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας για την παραγωγή γάλακτος. Η κατανάλωση μικρών γευμάτων με μικρά σνακ ενδιάμεσα αποτελεί καλό τρόπο για τον έλεγχο της πείνας και παράλληλα ένα καλό μέσο για την διατήρηση της ενέργειας σε καλά επίπεδα.

Όπως προαναφέρθηκε η διατροφή της θηλάζουσας δεν θα πρέπει να είναι ελλιπής σε λίπος, όμως αυτό δεν σημαίνει πως το λίπος θα πρέπει να είναι αυξημένο. Αντίθετα η πρόσληψη του λίπους θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα χαμηλή αρκεί να δίνεται έμφαση στην κατανάλωση μονοακόρεστων και πολυακόρεστων λιπαρών, των λεγόμενων δηλαδή καλών λιπαρών. Το ελαιόλαδο, οι ξηροί καρποί, το αβοκάντο, τα λιπαρά ψάρια και οι ελιές περιέχουν σε αφθονία αυτά τα λιπαρά. Αντίθετα τα κορεσμένα λίπη (τρανς λιπαρά) πρέπει να περιοριστούν στην διατροφή γιατί όχι μόνο δεν ωφελούν τον ίδιο τον οργανισμό της μητέρας αλλά μάλιστα μπορεί να επηρεάσουν αρνητικά και την σύσταση του γάλακτος. Τροφές που περιέχουν αυτά τα λιπαρά είναι μεταξύ άλλων τα κρέατα με υψηλό ποσοστό λίπους, τα πλήρη γαλακτοκομικά, οι μαργαρίνες.

Η κατανάλωση αλκοόλ καλό θα είναι να αποφεύγεται κατά την περίοδο του θηλασμού, έστω να περιορίζεται σε περιστασιακή βάση και να απέχει τουλάχιστον 2-3 ώρες από τον επόμενο θηλασμό. Ακόμα καλό θα είναι να καταναλώνεται αρκετή ποσότητα νερού μαζί με το αλκοολούχο ποτό ώστε να επιτυγχάνεται αραίωση του αλκοόλ στο αίμα και στο γάλα.

Όσον αφορά τον καφέ, δεν απαγορεύεται κατά την διάρκεια του θηλασμού εφόσον καταναλώνεται με μέτρο. Οι προτεινόμενες συστάσεις που αφορούν την πρόσληψη καφεΐνης περιορίζονται στα 300mg/ημέρα ποσότητα που αντιστοιχεί σε 3 φλιτζάνια των 150ml.Τα ντεκαφεινέ ροφήματα μπορούν να καταναλώνονται καθώς δεν επηρεάζουν την ποιότητα του γάλακτος.

Τέλος, η ποικιλία των τροφών που θα καταναλώσει η θηλάζουσα εξαρτάται από την ανεκτικότητα του μωρού σε αυτές τις τροφές. Η κατανάλωση τροφών όπως όσπρια, γαλακτοκομικά, πικάντικα φαγητά,  καυτερές πιπεριές, μπρόκολο, σοκολάτα, εσπεριδοειδή, μπορεί να επηρεάσει το μητρικό γάλα συνεπώς και το μωρό και να υπάρξουν ανεπιθύμητα αποτελέσματα όπως κολικοί και αέρια. Σε περίπτωση που παρατηρηθεί κάτι τέτοιο καλό θα είναι να αποφευχθεί η κατανάλωση τέτοιων τροφών.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος