Μεταβολισμός τι είναι και πως να τον αυξήσετε

Σιδηροπενική αναιμία και αντιμετώπιση της
17/03/2016
Σακχαρώδης διαβήτης, τι είναι και πως αντιμετωπίζεται
19/03/2016

O μεταβολισμός είναι το σύνολο των διαδικασιών που επιτελεί ο ανθρώπινος οργανισμό για να πραγματοποιήσει τις λειτουργίες του. Είναι δηλαδή όλες εκείνες οι διαδικασίες αναβολικές ή καταβολικές που εμπλέκονται στην παραγωγή και στην απελευθέρωση της ενέργειας. Κατά την διάρκεια αυτών των αντιδράσεων παράγεται ή δαπανείται από τα ανθρώπινα κύτταρα ενέργεια. Οι καταβολικές αντιδράσεις αποδίδουν ενέργεια(εξώθερμες) ενώ οι αναβολικές απορροφούν ενέργεια(ενδόθερμες). Η ενέργεια που παράγεται στα κύτταρα των οργανισμών αποθηκεύεται στους χημικούς δεσμούς των βιομορίων. Για να σχηματιστούν αυτοί οι δεσμοί απαιτείται ενέργεια, την οποία αποδίδουν στο περιβάλλον. Η λέξη μεταβολισμός, αναφέρεται στο σύνολο της ενεργειακής δαπάνης του ανθρώπινου οργανισμού κατά την διάρκεια της ημέρας. Δηλαδή το σύνολο της ενέργειας που χρειάζεται  ο ανθρώπινος οργανισμός μέσα σε μια μέρα. Ο μεταβολισμός μεταβάλλεται ανάλογα με το φύλο, την ηλικία, τη σωματική δραστηριότητα, τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος και ορμονικούς παράγοντες και είναι ξεχωριστός για κάθε άνθρωπο.

 Πως θα μπορέσετε να αυξήσετε το μεταβολισμό σας; Ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές.

 

Μην παραλείπετε γεύματα

Ερευνες έχουν δείξει ότι αυτό διατηρεί σε υψηλά επίπεδα τον μεταβολισμό και επίσης μειώνει την μεγάλη κατανάλωση φαγητού στα επόμενα γεύματα.

 

Πρωτείνες με κάθε γεύμα

Οι πρωτεΐνες έχουν θερμογόνο δράση που σημαίνει ότι ο οργανισμός για να τις μεταβολίσει δαπανά περισσότερες θερμίδες. Επομένως προσπαθήστε κάθε γεύμα σας να περιέχει πρωτείνη.

 

Μην κάνετε αυστηρές δίαιτες

Όταν δίνονται στον οργανισμό λίγες θερμίδες, λειτουργεί επιβραδύνοντας τον βασικό μεταβολικό ρυθμό, ούτως ώστε να «αποθηκεύσει» θερμίδες απαραίτητες για την επιβίωσή του

 

Κάντε γυμναστική

Μέσω της γυμναστικής αυξάνεται η μυϊκή μάζα. Οι μυς δαπανούν περισσότερες θερμίδες σε σχέση με το λίπος, επομένως για έναν καλό μεταβολισμό χρειάζεται αυξημένη μυική μάζα.

 

Πίνετε πού νερό

Ο οργανισμός χρειάζεται νερό για να κάνει καύσεις ενώ η αφυδάτωση ευνοεί την επιβράδυνση του μεταβολισμού.

 

Πίνετε πράσινο τσάι

Μελέτες έχουν δείξει πως ο συνδυασμός καφεϊνης και κατεχινών μπορούν να ωθήσουν το σώμα να καίει περισσότερες θερμίδες.

 

Χρησιμοποιείτε καυτερά μπαχαρικά

Τα πικάντικα μπαχαρικά έχουν αποδειγμένα ευεργετική επίδραση στο μεταβολισμό, ενώ συνεχίζουν να γίνονται καύσεις και 2-3 ώρες μετά την κατανάλωση τους.

 

Πίνετε σκέτο καφέ

Μελέτες έχουν δείξει πως μπορεί να αυξήσει το μεταβολισμό αλλά και βοηθά (ελάχιστα βέβαια) στην καύση του λίπους.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος