Γλυκοπατάτα : Ποια τα οφέλη της για τον οργανισμό

5 συμβουλές για να βελτιώσετε τη διατροφή σας
13/12/2019
Διατροφικά tips για τις μέρες των Χριστουγέννων
24/12/2019

Η γλυκοπατάτα είναι ποώδες, πολυετές φυτό, το οποίο ανήκει στο γένος Ιπόμοια (Ipomoea) και στην οικογένεια των Περιπλοκοειδών. Προέρχεται από τη Νότια Αμερική και καλλιεργείται για τις πλούσιες σε άμυλο και σάκχαρα ρίζες του. Στην Ευρώπη φαίνεται ότι έφτασε μετά την εξερεύνηση της Αμερικής από τον Κολόμβο. Σήμερα καλλιεργείται σε μεγάλη κλίμακα στην Αμερική, Αφρική και στα νησιά του Ειρηνικού. Στην Ελλάδα καλλιεργείται σε μικρή έκταση στα νησιά και στην Πελοπόννησο.

Η γλυκοπατάτα ,αποτελεί ένα ιδιαίτερα εύγευστο και θρεπτικό λαχανικό κι αυτό γιατί είναι πλούσιο σε βιταμίνη Α ,βιταμίνη Β5, Β6, θειαμίνη, νιασίνη και καροτενοειδή . Επιπλέον, δεν περιέχει λιπαρά ,έχει λιγότερες θερμίδες από την κανονική πατάτα , περισσότερη ζάχαρη αλλά χαμηλότερο γλυκαιμικό δείκτη. Ενώ η πορτοκαλί ποικιλία είναι πιο συνηθισμένη η γλυκοπατάτα βγαίνει και σε λευκή ,κίτρινη , ροζ και μωβ ποικιλία με την τελευταία να είναι η πιο πλούσια σε αντιοξειδωτικά.

Εκτός από την μεγάλη διατροφική της αξία , η γλυκοπατάτα προσφέρει πολλά οφέλη ακόμα στον οργανισμό και για αυτό πρέπει να κατέχει εξέχουσα θέση στη διατροφή μας.

Οι γλυκοπατάτες ,καθώς είναι πλούσιες σε βιταμίνη Β6 ενισχύουν την καλή λειτουργία της καρδιάς. Αυτό οφείλεται στη δράση της Β6 ,η οποία έχει την ικανότητα να διασπά την ομοκυστεΐνη ,ουσία που μπορεί να προκαλέσει σκλήρυνση αρτηριών και αιμοφόρων αγγείων. Επιπλέον, η γλυκοπατάτα περιέχει κάλιο , το οποίο μειώνει την πίεση κρατώντας σε ισορροπία τα υγρά στο σώμα.

Παρά τη γλυκιά τους γεύση, οι γλυκοπατάτες έχουν χαμηλό γλυκαιμικό δείκτη με αποτέλεσμα να μπορούν να καταναλώνονται και από άτομα που πάσχουν από διαβήτη. Επιπλέον, περιέχουν μαγγάνιο, το οποίο συμβάλλει στη διάσπαση των υδατανθράκων ,διατηρώντας με αυτόν τον τρόπο τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα ,ενώ δρα και ως σταθεροποιητής της όρεξης.

Οι γλυκοπατάτες είναι ακόμα πλούσιες και σε μαγνήσιο, το οποίο δρα χαλαρωτικά στους μυς και συμβάλλει στην ισορροπία και στην καλή διάθεση.

Οι χρωστικές που περιέχονται στις γλυκοπατάτες έχουν αντιφλεγμονώδεις ιδιότητες. Συγκεκριμένα ,μια γλυκοπατάτα περιέχει το 50% της συνιστώμενης ημερήσιας δόσης σε βιταμίνη C, ενώ οι βιταμίνες Α και Ε είναι ισχυρά αντιοξειδωτικά και συμβάλλουν σε ένα γερό ανοσοποιητικό.

Το β-καροτένιο που προσδίδει και το πορτοκαλί χρώμα στις γλυκοπατάτες φαίνεται να μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο εμφάνισης καρκίνου του μαστού σε γυναίκες καθώς επίσης και τον καρκίνο ωοθηκών σε γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Τα αντιοξειδωτικά που βρίσκονται στις μωβ γλυκοπατάτες έχει βρεθεί ότι μπορούν να επιβραδύνυν την ανάπτυξη καρκινικών κυττάρων, μεταξύ των οποίων αυτά της ουροδόχου κύστης, του παχέος εντέρου και του στομάχου.

Η βιταμίνη Α, αλλά και το β-καροτένιο που είναι πρόδρομη ουσία της βιταμίνης Α, συμβάλλουν στην καλή όραση καθώς χρησιμοποιούνται για τον σχηματισμό υποδοχέων ανίχνευσης φωτός στα μάτια.

Βλέπουμε λοιπόν, ότι οι γλυκοπατάτες κρύβουν πολλαπλά οφέλη για την υγεία μας, αρκεί να καταναλώνονται με μέτρο και φυσικά υγιεινά μαγειρεμένες και όχι τηγανητές. Σαν ανώτερη διατροφικά από την κανονική πατάτα είναι καλό να έχουν μια θέση στη διατροφή μας.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος