Καφεΐνη πριν την προπόνηση;

Νηστεία και φυτικά τυριά
26/11/2019
Κατακράτηση υγρών και που οφείλεται
09/12/2019

Έχεις ξεκινήσει μια ισορροπημένη διατροφή στην καθημερινότητά σου και έχεις εντάξει και την άσκηση για βέλτιστη απόδοση της προσπάθειάς σου ,αλλά και για να βελτιώσεις την υγεία σου. Γνωρίζεις λοιπόν , ότι είναι πολύ σημαντικό το τι θα φας πριν, αλλά φυσικά και μετά την προπόνηση, έτσι ώστε να εξασφαλίσεις την απαραίτητη ενέργεια και τόνωση που χρειάζεσαι αλλά και για να αναπληρώσεις  τα θρεπτικά συστατικά και υγρά μετά το τέλος της.

Έχεις σκεφτεί ποια μπορεί να είναι η θέση του καφέ μέσα σε μια τέτοια προσπάθεια; Φαίνεται λοιπόν , ότι η καφεΐνη μπορεί να σου προσφέρει την απαραίτητη τόνωση που χρειάζεσαι πριν ξεκινήσεις την προπόνησή σου. Συγκεκριμένα, η καφεΐνη ενισχύει την κίνηση των μυών διεγείροντας την έκκριση της επινεφρίνης, μειώνει το αίσθημα κόπωσης καθώς μας κρατά σε εγρήγορση και αυξάνει την έκκριση ενδορφινών, με αποτέλεσμα να νιώθουμε μεγαλύτερη ευεξία και ευφορία. Επιπλέον, η κατανάλωση καφεΐνης βοηθάει στην εξοικονόμηση γλυκογόνου που είναι απαραίτητο για την ενέργεια του οργανισμού.

Συμπληρωματικά, η καφεΐνη θεωρείται ότι ενισχύει την καύση λίπους καθώς ενεργοποιεί το νευρικό σύστημα, με αποτέλεσμα να αυξάνονται τα επίπεδα αδρεναλίνης και τελικά τα λιποκύτταρα να διασπούν  το συσσωρευμένο λίπος.

Η καφεΐνη χρειάζεται περίπου μιάμισι ώρα για να φτάσει στα μέγιστα επίπεδα στον οργανισμό , επομένως  καλό είναι να καταναλώνεται μισή με μία ώρα πριν την άσκηση. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Αρχή Ασφάλειας Τροφίμων καλό είναι να καταναλώνουμε μέχρι και 400mg καφεΐνης ημερησίως. Ωστόσο , πρέπει να είμαστε προσεκτικοί γιατί η καφεΐνη  βρίσκεται και σε άλλα ροφήματα όπως το τσάι , η σοκολάτα και η κόκα κόλα.

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι η καφεΐνη μπορεί να προκαλέσει αφυδάτωση ,αλλά αυτό οφείλεται στην αυξημένη διούρηση που προκαλεί καθώς βασικό συστατικό της είναι το νερό.  Καλή επιλογή αποτελεί ο παραδοσιακός στιγμιαίος καφές καθώς μπορούμε να υπολογίσουμε την ποσότητα της καφεΐνης που θα λάβουμε. Συγκεκριμένα 2 κουταλάκια του γλυκού, αποδίδουν περίπου 110-116mg καφεΐνης. Άλλο είδος καφέ, μπορεί να παρουσιάζει διαφοροποίηση ως προς την ποσότητα καφεΐνης  που αποδίδει ανάλογα με τον τρόπο αλλά και το μέρος παρασκευής του.

Ωστόσο χρειάζεται μεγάλη προσοχή να μη το παρακάνουμε με την κατανάλωσή του. Η υπερβολική κατανάλωση καφέ σχετίζεται με αυξημένο άγχος ,στρες και νευρικότητα που συνοδεύεται από τρέμουλο στα χέρια αλλά και αϋπνίες. Επιπλέον, κατανάλωση καφέ πάνω από τα ενδεδειγμένα όρια μπορεί να προκαλέσει καρδιακές αρρυθμίες και κρίσεις ακόμα και απώλεια ζωής. Τέλος, η κατανάλωση καφέ μπορεί να προκαλέσει εθισμό με αποτέλεσμα, σε πιθανή διακοπή του να εμφανιστούν συμπτώματα στέρησης, ενώ παρουσιάζει και αρνητική σύνδεση με την εγκυμοσύνη καθώς μπορεί να προκαλέσει αποβολές.

Βλέπουμε λοιπόν , ότι ο καφές μπορεί να αποτελέσει ένα καλό εργογόνο βοήθημα  και όχι μόνο εφόσον καταναλώνεται με μέτρο και στα πλαίσια μιας ισορροπημένης και υγιεινής διατροφής .

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος