Κορτιζόνη και διατροφή

Τι είναι η θυρεοειδίτιδα Hashimoto;
02/10/2019
Βιταμίνη C και συμπληρώματα
04/10/2019

Η κορτιζόνη, είναι ορμόνη που χορηγείται σε ασθενείς, για την αντιμετώπιση φλεγμονωδών καταστάσεων προκειμένου να μειωθεί ο πόνος, το πρήξιμο και γενικότερα η δυσφορία που νιώθει ο ασθενής.

Η κορτιζόνη λειτουργεί όπως η ορμόνη κορτιζόλη ,η οποία εκκρίνεται φυσιολογικά στο σώμα μας από τα επινεφρίδια και παίζει μεγάλο ρόλο στη μεταβολική ρύθμιση αλλά και στην αντίδραση μάχης ή φυγής του σώματος. Επιπλέον, η χορήγηση κορτιζόνης, ιδιαίτερα για μεγάλο χρονικό διάστημα, μπορεί να προκαλέσει αύξηση του σωματικού βάρους καθώς δημιουργεί αίσθημα πείνας αλλά και αύξηση του σωματικού λίπους ιδιαίτερα στην περιοχή της κοιλιάς αλλά και πίσω από το λαιμό. Άλλες σημαντικές παρενέργειες από τη λήψη κορτιζόνης, είναι το πρήξιμο και η ερυθρότητα του δέρματος.

Η εμφάνιση οιδήματος που οφείλεται στην κατακράτηση υγρών, μπορεί να αποφευχθεί έως ένα βαθμό με τον περιορισμό στην κατανάλωση νατρίου, το οποίο κατά κύριο λόγο συναντάμε στο αλάτι. Ωστόσο μεγάλες ποσότητες νατρίου συναντάμε επίσης και σε κονσέρβες, παστά ,αλλαντικά, έτοιμες σάλτσες ,σνακ εμπορίου, αλατισμένα τυριά καθώς επίσης και σε κάποια φαρμακευτικά σκευάσματα. Μεγάλη προσοχή λοιπόν θα πρέπει να δίνεται στις διατροφικές ετικέτες των προϊόντων, προκειμένου να επιλέξουμε ποιο είναι το πιο κατάλληλο. Για να κάνουμε το φαγητό μας πιο γευστικό προτείνεται η χρήση μυρωδικών και καρυκευμάτων.

Μία ακόμα πιθανή παρενέργεια από τη λήψη κορτιζόνης είναι η αύξηση του σακχάρου στο αίμα. Για το λόγο αυτό ,καλό θα ήταν οι ασθενείς που λαμβάνουν τέτοιου είδους αγωγή, να κάνουν μικρά και συχνά γεύματα με χρονική απόσταση μεταξύ τους 2-3 ώρες. Συνιστάται η αποφυγή απλών υδατανθράκων ,ενώ η κατανάλωση φρούτων, λαχανικών και προϊόντων ολικής είναι απαραίτητη.

Η μακροχρόνια λήψη κορτιζόνης μπορεί να προκαλέσει επιπρόσθετα και οστεοπόρωση. Για το λόγο αυτό είναι πολύ σημαντική η καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων χαμηλών σε λιπαρά τα οποία περιέχουν μεγάλη ποσότητα ασβεστίου .Πολύ καλές πηγές αποτελούν επίσης και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά ,όπως το σπανάκι και το μπρόκολο, οι ξηροί καρποί και ιδιαίτερα τα καρύδια και τα αμύγδαλα ,ενώ ψάρια όπως ο τόνος, οι σαρδέλες και ο σολομός είναι πλούσια σε ασβέστιο.

Ήπια καθημερινή άσκηση όπως είναι η γιόγκα και το κολύμπι ή καθημερινό περπάτημα μπορούν να βοηθήσουν τους ασθενείς να παραμείνουν σε φόρμα και να προστατεύσουν τον μυικό ιστό τους.

Σε κάθε πάθηση η διατροφή μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο επομένως είναι απαραίτητο να συμβουλεύεστε και να εμπιστεύεστε τους ειδικούς.

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος