Νηστεία και φυτικά τυριά

Ιδανικά snacks πριν την προπόνηση
19/11/2019
Καφεΐνη πριν την προπόνηση;
02/12/2019

Καθώς πλησιάζουν τα Χριστούγεννα, είναι πολλοί εκείνοι που επιθυμούν να νηστέψουν αλλά μπορεί να δυσκολεύονται, καθώς θα πρέπει να αφαιρέσουν για λίγες μέρες από το διαιτολόγιό τους όλα τα ζωικής προέλευσης τρόφιμα ,όπως το τυρί.

Χάρη στη τεχνολογία τροφίμων όμως , κάτι τέτοιο δεν είναι πλέον απαραίτητο καθώς έχουν κάνει την εμφάνισή τους τα φυτικά τυριά. Τα φυτικά τυριά , είναι 100% μη ζωικά καθώς φτιάχνονται από σόγια, ξηρούς καρπούς και φυτικά έλαια, ενώ μπορεί να υπάρχουν και κάποια που γίνονται από ταπιόκα, αρακά ,πατάτα και αραρούτι.

Για την παρασκευή των φυτικών τυριών ακολουθείται η ίδια διαδικασία ζύμωσης όπως και στα ζωικά τυριά. Χρησιμοποιούνται βακτήρια για τον διαχωρισμό των φυτικών πρωτεϊνών και στη συνέχεια προστίθενται έλαια και παχυντές έτσι ώστε να επιτευχθεί η κατάλληλη σύσταση του τυριού.

Το ζωικής προέλευσης τυρί είναι ένα γαλακτοκομικό προϊόν υψηλής διατροφικής αξίας. Είναι πλούσιο σε πρωτεΐνη υψηλής βιολογικής αξίας και περιέχει ασβέστιο, φώσφορο, βιταμίνες του συμπλέγματος Β και λιποδιαλυτές βιταμίνες Α, D και K. Τα περισσότερα τυριά είναι πλούσια σε νάτριο ,αλλά υπάρχουν και πολλές επιλογές τυριών με χαμηλή περιεκτικότητα σε αλάτι.

Τα φυτικά τυριά από την άλλη, υστερούν σε μεγάλο βαθμό σε ασβέστιο ,ενώ η περιεκτικότητά τους σε πρωτεΐνη εξαρτάται και από την προέλευσή τους. Τυριά από σόγια ή από ξηρούς καρπούς περιέχουν κάποια ποσότητα φυτικής πρωτεΐνης. Επιπλέον, τα φυτικά τυριά για την παρασκευή τους, έχουν υποστεί μεγάλη επεξεργασία, με αποτέλεσμα να είναι πλούσια σε κορεσμένα λιπαρά, ζάχαρη, συντηρητικά και βελτιωτικά γεύσης. Αυτά, καθιστούν τα φυτικά τυριά χαμηλής διατροφικής αξίας προϊόντα και για το λόγο αυτό χρειάζεται να διαβάζουμε τις διατροφικές ετικέτες  προσεκτικά πριν επιλέξουμε κάποιο.

Η κατανάλωση φυτικών τυριών σε μικρό βαθμό δε φαίνεται να επηρεάζει αρνητικά την υγεία μας ,με αποτέλεσμα να μπορούμε να το εντάξουμε στις διατροφικές μας συνήθειες σε περιόδους νηστείας, ωστόσο πριν την αγορά είναι καλό να ελέγξουμε τις ετικέτες και να επιλέξουμε με βάση τη γεύση που θα μας ευχαριστήσει αλλά και τη θρέψη που θα μας χαρίσει αυτό το προϊόν.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος