Τα γλυκά των Χριστουγέννων

Τι επιπτώσεις έχει η υπερβολική λήψη πρωτεΐνης ;
15/11/2019
Ιδανικά snacks πριν την προπόνηση
19/11/2019

Καθώς τα Χριστούγεννα απέχουν μόλις λίγες ημέρες ,οι περισσότεροι έχουν ήδη αρχίσει να μπαίνουν σε εορταστικό κλίμα στολίζοντας το σπίτι τους. Και φυσικά αυτό που δε μπορεί να λείπει από τις μέρες αυτές ,είναι τα πεντανόστιμα γλυκά των Χριστουγέννων που κατέχουν ήδη περίοπτη θέση στα ζαχαροπλαστεία και στους φούρνους.

Κουραμπιέδες, μελομακάρονα κλασσικά ή με σοκολάτα, δίπλες, τσουρέκι απλό ή γεμιστό με σοκολάτα και φυσικά η βασιλόπιτα. Γλυκά στα οποία είναι δύσκολο να αντισταθεί κανείς , καθώς αποτελούν σήμα κατατεθέν των επικείμενων εορτών. Ακόμα και για κάποιον που ακολουθεί ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα διατροφής ,υπάρχει η δυνατότητα να τα εντάξει σε αυτό.

Ας δούμε λοιπόν πιο αναλυτικά τη διατροφική αξία αυτών των γλυκών.

  • Κουραμπιέδες

Θεωρούνται τα πιο θερμιδοφόρα γλυκά των Χριστουγέννων ,καθώς είναι πλούσια σε βούτυρο αλλά και ζάχαρη. Ωστόσο, περιέχουν αμύγδαλα τα οποία είναι πλούσια σε φυτικές ίνες αλλά και σε ω-6 λιπαρά οξέα τα οποία έχουν αντιοξειδωτική και αντιφλεγμονώδη δράση. 1 κομμάτι κουραμπιέ περίπου 40γρ περιέχει 240 kcal και 9,2γρ λιπαρών.

  • Μελομακάρονα

Για τα μελομακάρονα ,χρησιμοποιούμε κυρίως ελαιόλαδο ,το οποίο είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά και βιταμίνη Ε η οποία έχει και αντιοξειδωτικές ιδιότητες. Επιπλέον, τα μπαχαρικά που προστίθενται, όπως η κανέλα και το γαρύφαλλο ,δρουν ευεργετικά στην υγεία μας, καθώς είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικές ουσίες αλλά και σε σίδηρο, η απορρόφηση του οποίου μεγιστοποιείται με τη χρήση πορτοκαλιού που είναι πλούσιο σε βιταμίνη C. Το μέλι είναι ιδιαίτερο πλούσιο σε βιταμίνες του συμπλέγματος  Β που βοηθούν τη σωστή λειτουργία του νευρικού συστήματος και τέλος τα καρύδια που προστίθενται στο τέλος, περιέχουν μεγάλη ποσότητα ω-3 και ω-6 λιπαρών οξέων. 1 μέτριο μελομακάρονο περίπου 35γρ αποδίδει 190 kcal και 8γρ λιπαρών.

  • Δίπλες

Αν και είναι τηγανητό γλυκό ,περιέχουν τη χαμηλότερη ποσότητα λιπαρών. Συνιστάται η χρήση ελαιόλαδου για το τηγάνισμα ,καθώς είναι πλούσιο σε μονοακόρεστα λιπαρά . Το  μέλι που προστίθεται συνήθως είναι ιδιαίτερα θρεπτικό και πλούσιο σε βιταμίνες , όπως επίσης και τα καρύδια. 1 μέτρια δίπλα περίπου 45γρ περιέχει 170 kcal και 4,5γρ λιπαρών.

  • Τσουρέκι

Το τσουρέκι θεωρείται θρεπτικό γλυκό καθώς περιέχει μαργαρίνη ,η οποία είναι πλούσια σε ω-3 και ω-6 λιπαρά οξέα και επομένως έχει αντιοξειδωτική δράση και προστατεύει το ανοσοποιητικό σύστημα του οργανισμού. Επιπλέον, το μαχλέπι , εκτός από την ιδιαίτερη μυρωδιά που οφείλεται στην κουμαρίνη, έχει χωνευτικές και τονωτικές ιδιότητες. Τέλος, η μαστίχα που προστίθεται σε κάποιες συνταγές, δρα θεραπευτικά για το στομάχι και βοηθάει στην επούλωση πληγών. 1 φέτα τσουρέκι 50γρ αποδίδει 193 kcal και 7,5γρ λιπαρών, ενώ 1 φέτα με σοκολάτα 214kcal.

  • Βασιλόπιτα

Υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι παρασκευής της βασιλόπιτας ,με αποτέλεσμα να διαμορφώνονται ανάλογα  και οι θερμίδες. Συστήνεται η χρήση μαργαρίνης αντί για βούτυρο το οποίο είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά. Η ζάχαρη θα μπορούσε να προστεθεί σε μικρότερη ποσότητα ή να αντικατασταθεί με κάποιο γλυκαντικό όπως η στέβια , προκειμένου να αποφύγουμε τις «κενές» θερμίδες που αποδίδει.1 μέτριο κομμάτι περίπου 100γρ αποδίσει περίπου 300-350kcal.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος