Τι είναι η θυρεοειδίτιδα Hashimoto;

Κατανοώντας τις διατροφικές ετικέτες
30/09/2019
Κορτιζόνη και διατροφή
03/10/2019

Η νόσος Hashimoto είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα ,όπου το ανοσοποιητικό σύστημα επιτίθεται στα κύτταρα του θυρεοειδή αδένα καθώς τα αναγνωρίζει σα ξένα και τελικά τα καταστρέφει σταδιακά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προκαλείται υπο-θυρεοειδισμός.

Συνήθη συμπτώματα της νόσου είναι τα ακόλουθα:

  • κόπωση και χαμηλή ενέργεια
  • αύξηση βάρους
  • δυσκοιλιότητα
  • ξηρό δέρμα
  • μελαγχολία και κακή διάθεση
  • τριχόπτωση
  • δυσανεξία στο κρύο
  • μειωμένη εφίδρωση
  • υπνηλία κατά τη διάρκεια της ημέρας
  • απώλεια μνήμης
  • πόνοι στις αρθρώσεις και μυϊκές κράμπες

Ωστόσο ,φαίνεται πως αν προσέξουμε τη διατροφή μας και την ενισχύσουμε με τα απαραίτητα μέταλλα και ιχνοστοιχεία, μπορούμε να ρυθμίσουμε την έκκριση ορμονών και να βοηθήσουμε στη σωστή λειτουργία του θυρεοειδούς αδένα.

Τι χρειάζεται όμως ο θυρεοειδής για να λειτουργήσει σωστά;

  • Ιώδιο: Κύρια πηγή ιωδίου είναι το αλάτι, όπου καλό θα ήταν να το προτιμάμε ανεπεξέργαστο, όπως το αλάτι Ιμαλαϊων. Ωστόσο καλές πηγές αποτελούν και τα αυγά ,τα ψάρια και τα θαλασσινά .
  • Σελήνιο: Εξαιρετική πηγή σεληνίου αποτελούν το μαύρο ψωμί, οι ξηροί καρποί και ιδιαίτερα τα καρύδια Βραζιλίας, ο τόνος και οι φακές.
  • Μαγνήσιο: Πλούσια σε μαγνήσιο είναι όλα τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά ,όπως το σπανάκι ,το μαρούλι και η ρόκα. Επιπλέον, πολύ καλές πηγές αποτελούν τα κάσιους, τα αμύγδαλα και ο κολοκυθόσπορος. Χαμηλά επίπεδα μαγνησίου μπορεί να προκαλέσουν κόπωση και μυϊκές κράμπες.
  • Ψευδάργυρος: Ιδιαίτερα σημαντικό ιχνοστοιχείο για τη σωστή λειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος αλλά και του θυρεοειδούς καθώς βοηθάει στη μετατροπή της ορμόνης Τ4 σε Τ3. Εξαιρετική πηγή αποτελούν τα στρείδια.
  • Βιταμίνη D: Εξίσου σημαντική βιταμίνη για το ανοσοποιητικό σύστημα αλλά και τον θυρεοειδή βρίσκεται στο μουρουνέλαιο, στον ξιφία, στον τόνο αλλά και σε ενισχυμένα γάλατα.

Άτομα που πάσχουν από τη νόσο Hashimoto θα πρέπει να αποφεύγουν το μπρόκολο, τα λαχανάκια Βρυξελλών, το κουνουπίδι και το λάχανο. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δίνεται και σε προϊόντα που περιέχουν γλουτένη καθώς σχετίζεται με αυξημένο κίνδυνο της νόσου.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος