Τι κάνουμε όταν το παιδί μας ζητάει συνεχώς γλυκά;

Πόσο βοηθητική είναι η λίστα για τα ψώνια;
25/09/2021

Όλοι οι άνθρωποι έχουμε γεννηθεί με μια έμφυτη προτίμηση προς τη γλυκιά γεύση.  Όσο μεγαλώνουμε συνήθως αυτή η τάση περιορίζεται,  αφού σταδιακά μαθαίνουμε να αγαπάμε και άλλες γεύσεις ενώ κάνουμε και επιλογές με βάση τη θρεπτική αξία ή τις θερμίδες των τροφίμων.  

Όταν γίνουμε γονείς και δούμε αυτά τα στάδια στην πράξη, θα καταλάβουμε ότι αρκετά παιδάκια περνάνε κάποια φάση που ζητάνε επίμονα και συνεχώς κάποιο γλυκό. Πολύ συχνά μάλιστα, μπορεί να αρνούνται να φάνε το κανονικό τους γεύμα λέγοντας ότι δεν πεινάνε. Αν όμως πέσει στην αντίληψή τους κάποιο γλυκάκι, ως δια μαγείας εμφανίζεται και πάλι η όρεξη..Ακόμη, εκτός σπιτιού τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τα γλυκά σε όλες τους τις συναναστροφές…Και όσα περισσότερα δοκιμάζουν, τόσο περισσότερα ζητάνε. Όμως, όσο γευστικά και να είναι τα γλυκά δεν  παύουν να είναι πλούσια σε ζάχαρη και λιπαρά. Η συχνή κατανάλωση τους μπορεί πολύ εύκολα να οδηγήσει σε αύξηση βάρους και παχυσαρκία.

Πώς θα μειώσω την πιθανότητα να ζητήσει γλυκό το ίδιο το παιδί?

Οι γιαγιάδες του δίνουν γλυκάκια για να τα ευχαριστήσουν, στο κυλικείο είναι εύκολο να τα επιλέξουν ειδικά αν τα τρώει και κάποιος φίλος τους ενώ και στα παιδικά πάρτυ επικρατεί ποικιλία γλυκών εδεσμάτων. Δεκτό… Όμως το τι υπάρχει μέσα στο σπίτι μας είναι καθαρά στο δικό μας χέρι…Τι θα δει το παιδάκι  όταν θα μπει στην κουζίνα ή θα ανοίξει το ψυγείο?  Περισσότερα γλυκά ή φρούτα και λαχανικά? Αν θέλουμε να επηρεάσουμε τις επιλογές των παιδιών μας και να τα στρέψουμε προς μια πιο υγιεινή διατροφή μπορούμε να κάνουμε τροποποιήσεις στα τρόφιμα που έρχονται σε επαφή με το οπτικό τους πεδίο. Πάνω στο τραπέζι για παράδειγμα μπορούμε να τοποθετήσουμε φρούτα ή κάποια μπάρα δημητριακών, ώστε να επιλέξει αυτά ως σνακ. Μέσα στο ψυγείο μπορούμε να έχουμε τα γλυκά μας σε αδιαφανή κουτιά και τα φρεσκοπλυμμένα λαχανικά, τα γιαούρτια, το γάλα, το τυρί σε προσβάσιμη για το παιδάκι θέση.

Πόσο συχνά να του δίνω γλυκό?

Δεν υπάρχει κάποιος συγκεκριμένος αριθμός γλυκών που πρέπει να ορίσουμε την εβδομάδα. Εξαρτάται από το πόσο συχνά  αναζητά το παιδί μας  κάποιο γλυκό και από το είδος του γλυκού που θέλει. Γενικά θα λέγαμε, ότι επιτρέπονται τα γλυκά με μέτρο. Δε θέλουμε το παιδί να τα έχει στο μυαλό του ως απαγορευμένα γιατί με την πρώτη ευκαιρία και όταν δε θα είμαστε εμείς μπροστά θα βρει τρόπο να τα καταναλώσει και μάλιστα σε μεγάλες ποσότητες. Το ιδανικό, λοιπόν, θα λέγαμε ότι είναι η αραιή κατανάλωση χωρίς να θεσπίσουμε συγκεκριμένες μέρες και ώρες που θα καταναλώνονται γλυκά. Σίγουρα θα προκύψουν πολλές περιστάσεις που δε θα μπορέσουμε να το αποφύγουμε οπότε ας μην το έχουμε προγραμματισμένο ούτως ή άλλως. Κάτι συγκεκριμένο και προγραμματισμένο προκαλεί στο παιδί το αίσθημα της συνήθειας που άπαξ και εδραιωθεί δύσκολα αλλάζει.

Όταν θα δώσουμε γλυκό στο παιδάκι μας, τι μπορεί να είναι αυτό?

Η καλύτερη επιλογή είναι πάντοτε τα σπιτικά γλυκά και με σωστή παρασκευή και έλεγχο των πρώτων υλών που χρησιμοποιούμε. 

Μια καλή λύση είναι να εντάξουμε κάτι γλυκό αλλά και παράλληλα υγιεινό από το πρώτο γεύμα της ημέρας. Ένα καλό πρωινό θα προσφέρει ενέργεια και θα ρυθμίσει πολύ αποτελεσματικά την όρεξη του παιδιού μέσα στην ημέρα. Δημητριακά πρωινού ολικής άλεσης με κομμματάκια σοκολάτας είναι σίγουρα μια ιδέα που αρέσει σε μικρούς και μεγάλους.  Είναι υψηλής διατροφικής αξίας αφού περιέχουν φυτικές ίνες και βιταμίνες του συμπλέγματος B. Εναλλακτικά, τα παιδί μπορεί να απολαύσει  χυλό βρώμης μαζί με κάποιο φρέσκο φρούτο.  Νιφάδες βρώμης με κακάο, χλιαρό γάλα 1,5% και φρέσκες φράουλες ή μία μπανάνα αποτελούν ένα υπέροχο και θρεπτικό πρωινό που σίγουρα θα λατρέψει το μικρό μας.

Ένα θρεπτικό σνακ που καλύπτει και την αίσθηση γλυκού στα παιδάκια είναι σίγουρα και η μπάρα δημητριακών.  Μια μπάρα περιέχει δημητριακά ολικής άλεσης, σε συνδυασμό με σοκολάτα, ξηρούς καρπούς ή αποξηραμένα φρούτα. Μαζί με ένα ποτήρι γάλα γίνεται ένα χορταστικό και νόστιμο γευματάκι . 

Άλλες επιλογές για τα ενδιάμεσα παιδικά γεύματα μπορούν να αποτελέσουν κάποιο γιαουρτάκι με φρέσκα φρούτα και κομματάκι σοκολάτας ή μέλι. Τους καλοκαιρινούς μήνες, πέρα από το σπιτικό παγωτό, το γιαούρτι μπορεί, επίσης, να τοποθετηθεί και στην κατάψυξη, ώστε να δημιουργήσουμε το δικό μας frozen yogurt. Με μια μικρή πινελιά από πάνω, δηλαδή κόκκινα φρούτα και κομματάκια σοκολάτας, το παιδικό (και όχι μόνο) σνακ μας απογειώνεται..

Κι αν αντιδράει σε ότι του λέμε?

Το παιδάκι μας είναι πολύ πιθανό να αντιδράει παρόλο που του εξηγούμε  ότι δεν είναι θρεπτικό να καταναλώνει συνεχώς γλυκά. Πολλές φορές δεν ακούει καν τα επιχειρήματά μας απλώς και μόνο επειδή είμαστε οι γονείς  τους και θεωρούν ότι πρόκειται για άλλο ένα κήρυγμα. Ενδεχομένως, αν συμβουλευτούμε κάποιον ειδικό ή παρακολουθήσουμε μαζί του μια εκπαιδευτική εκπομπή να επηρεαστεί και να ξανασκεφτεί τα λεγόμενά μας. 

Πώς θα ελέγξουμε τα γλυκά που καταναλώνει εκτός σπιτιού?

Το παιδί μας δεν μπορεί να βρίσκεται όλη την ημέρα υπό την εποπτεία μας. Αν είναι και λίγο μεγαλύτερο σίγουρα θα πηγαίνει σε φιλικά σπίτια ή θα παίζει έξω με τους φίλους του. Γλυκά μπορεί να βρει παντού… Σε καμία περίπτωση δεν προσπαθούμε να το φοβερίσουμε και να του απαγορεύουμε την κατανάλωση γλυκών τελείως. Μπορούμε έμμεσα να επηρεάσουμε τις επιλογές του, φροντίζοντας να έχει φάει κανονικά τα γεύματά του από το σπίτι. Αν οι φίλοι επισκεφθούν το δικό μας σπίτι, μπορούμε να τους παροτρύνουμε να φτιάξουμε όλοι μαζί κάποιο εύκολο, σπιτικό γλύκισμα ή να τους φτιάξουμε μια μεγάλη πιατέλα με φρούτα εποχής και λιωμένη σοκολάτα..

Και ας μην ξεχνάμε…

Το γλυκό είναι τροφή και έχει θέση στην ισορροπημένη διατροφή. Ωστόσο δεν πρέπει να αποτελεί μέσο επιβράβευσης . Ας  καθοδηγήσουμε τα παιδάκια μας και ας γίνουμε εμείς το σωστό παράδειγμα έτσι ώστε κι αυτά να παίρνουν όλο και πιο ορθές αποφάσεις αναφορικά με τα σνακ τους.