Τι να προσέχουμε στα light προϊόντα;

Βιταμίνη C και συμπληρώματα
04/10/2019
Vegan διατροφή και πιθανές ελλείψεις
08/10/2019

Πλέον στην αγορά μπορούμε να βρούμε μεγάλη ποικιλία σε light προϊόντα από όλες τις κατηγορίες τροφίμων. Δηλαδή σε γαλακτοκομικά προϊόντα ,αλλαντικά, αναψυκτικά, γλυκά κλπ. Light, θεωρούνται όλα τα προϊόντα από τα οποία είτε έχει αφαιρεθεί όλο το λίπος ή μόνο ένα ποσοστό ,είτε έχει αφαιρεθεί το σύνολο των σακχάρων τους ή μόνο ένα ποσοστό το οποίο έχει αντικατασταθεί από άλλα γλυκαντικά (ασπαρτάμη, ζαχαρίνη, stevia).

Για να θεωρηθεί ένα προϊόν light, θα πρέπει να περιέχει 30% λιγότερες θερμίδες από το πλήρες ή 50% λιγότερα λιπαρά, σάκχαρα ή αλάτι σε σχέση με το αντίστοιχο πλήρες προϊόν. Τα light προϊόντα δε φαίνεται να στερούνται θρεπτικών συστατικών. Μεγάλη προσοχή όμως πρέπει να δίνεται στην κατανάλωσή τους ,καθώς υπερβολική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει τελικά σε μεγάλη πρόσληψη θερμίδων, φέρνοντας έτσι αντίθετα από τα επιθυμητά μας αποτελέσματα κατά την προσπάθεια διατήρησης ή απώλειας βάρους.

Επιπλέον, οι τεχνητές γλυκαντικές ουσίες που αντικαθιστούν τη ζάχαρη, χρειάζονται μεγάλη προσοχή. Η ζαχαρίνη πρόκειται για μία μη θρεπτική τεχνητή ουσία η οποία είναι 300 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και δε μεταβολίζεται από τον οργανισμό μας. Σύμφωνα με τον αμερικανικό Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων (FDA), αποδεκτή ημερήσια πρόσληψη ζαχαρίνης  είναι τα 5 mg/κιλό σωματικού βάρους. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι η χρήση ζαχαρίνης, μπορεί να διαταράξει την ισορροπία των βακτηρίων στο έντερο κάτι που συνδέεται άμεσα με αυξημένο κίνδυνο ασθενειών, όπως η παχυσαρκία, ο διαβήτης τύπου-2, η φλεγμονώδης νόσος του εντέρου και ο καρκίνος.

Η ασπαρτάμη είναι 180 φορές πιο γλυκιά από τη ζάχαρη και χρησιμοποιείται σε πληθώρα φαγητών και ποτών τα τελευταία χρόνια. Η συνιστώμενη ημερήσια δόση ορίζεται στα 50mg/κιλό σωματικού βάρους. Έχει κατηγορηθεί ανά καιρούς ως βλαβερή, αλλά τελικά φαίνεται ότι μπορεί απλά να προκαλέσει κοιλιακές διαταραχές σε περίπτωση υπερκατανάλωσης.

Τα light προϊόντα απευθύνονται σε όλους όσους θέλουν να ακολουθήσουν μια προσεγμένη διατροφή, αλλά και σε όσους έχουν κάποιο είδος πάθησης όπως διαβήτη ή κάποια καρδιοπάθεια και δε μπορούν να καταναλώσουν πλήρη. Πολύ σημαντικό προκειμένου να μη πέσουμε στη διαφημιστική παγίδα μεγάλων εταιρειών ,είναι η ανάγνωση των διατροφικών ετικετών που βρίσκονται στο πίσω μέρος της συσκευασίας των προϊόντων ,έτσι ώστε να μπορέσουμε να αναγνωρίσουμε και το πραγματικό τους περιεχόμενο.

Συμπερασματικά, τα light τρόφιμα μπορούν να φανούν αποτελεσματικά ενάντια στην παχυσαρκία, αρκεί να εντάσσονται σε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα διατροφής και να καταναλώνονται με μέτρο.

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος