Το αλκοόλ στη διατροφή μας

Flexitarians: Η νέα διατροφική τάση
06/07/2020
Γιατί δε μπορείς να αυξήσεις τη μυϊκή σου μάζα
27/07/2020

Το αλκοόλ στις μέρες μας αποτελεί τον κύριο τρόπο διασκέδασης και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την κοινωνική μας ζωή καθώς συνοδεύει το μεγαλύτερο, αν όχι όλο, μέρος των νυχτερινών και όχι μόνο εξόδων μας. Η υπερκατανάλωση αλκοόλ ωστόσο μπορεί να προκαλέσει πληθώρα προβλημάτων στην υγεία μας ενώ παράλληλα μπορεί να σταθεί εμπόδιο σε μια διαδικασία απώλειας βάρους .

Πιο συγκεκριμένα, ένα γραμμάριο αλκοόλ αποδίδει 7kcal όταν ένα γραμμάριο λίπους αποδίδει 9kcal. Είναι γεγονός ότι πολλοί αγνοούν τις θερμίδες που προσλαμβάνουν από τα αλκοολούχα ποτά με αποτέλεσμα να μην τις συνυπολογίζουν στις συνολικές θερμίδες της ημέρας. Ωστόσο ,το αλκοόλ μπορεί να έχει θέση μέσα σε ένα πλάνο διατροφής αλλά με μέτρο. Μάλιστα η σύσταση είναι 2  μερίδες ποτού καθημερινά για τους άντρες και 1 μερίδα ποτού για τις γυναίκες εκτός αν ο στόχος είναι η απώλεια βάρους όπου εκεί καλό είναι η κατανάλωση αλκοόλ να είναι ελαττωμένη.

Όταν αναφερόμαστε σε μερίδα ποτού εννοούμε ένα κουτάκι μπύρα 330ml ,ή ένα ποτήρι κρασί 125ml ,ή 45ml ποτού με ψηλή περιεκτικότητα σε αλκοόλ. Όσο πιο υψηλή είναι η περιεκτικότητα σε αλκοόλ τόσο περισσότερες θερμίδες περιέχονται στο ποτό. Επιπλέον , τα αναψυκτικά ή οι χυμοί που μπορεί να προστίθενται στα ποτά περιέχουν έξτρα θερμίδες καθώς είναι πλούσια σε ζάχαρη και για το λόγο αυτό είναι καλύτερο να χρησιμοποιούνται σόδα, στυμμένο λεμόνι ή αναψυκτικά χωρίς ζάχαρη. Πιο συγκεκριμένα, ένα ποτήρι μπύρα αποδίδει περίπου 150kcal δηλαδή όσο περίπου και ένα ποτήρι τσίπουρο ή ούζο. Ένα ποτήρι κρασί αποδίδει περίπου 125kcal και ένα απλό ποτό γύρω στις 100kcal. Αν αναφερόμαστε σε κοκτέιλ το θερμιδικό φορτίο ανεβαίνει κατά πολύ καθώς σε αυτά προστίθενται ζάχαρη, σιρόπια κλπ.

Ωστόσο δεν είναι όλα τα ποτά ίδια. Το κόκκινο κρασί φαίνεται να έχει πολλαπλά οφέλη για τον οργανισμό καθώς συμβάλλει στη μείωση της πιθανότητας εμφάνισης υπέρτασης. Αλλά και η κατανάλωση μπύρας φαίνεται να έχει οφέλη καθώς προσδίδει μεγάλο αριθμό βιταμινών και κυρίως βιταμίνες του συμπλέγματος B και αντιοξειδωτικά τα οποία είναι χρήσιμα στον οργανισμό και προέρχονται από το  κριθάρι , τη μαγιά , τα δημητριακά κ.α.

Για να δούμε όμως τι συμβαίνει στον οργανισμό μας με την είσοδο του αλκοόλ σε αυτό.

Όταν το αλκοόλ εισέλθει στον οργανισμό μας αναγνωρίζεται ως τοξίνη και δε χρειάζεται πέψη. Όταν το στομάχι μας είναι άδειο τα μόρια του αλκοόλ περνάνε εύκολα στην κυκλοφορία του αίματος και μπορούν να φτάσουν στον εγκέφαλο και στο συκώτι πολύ γρήγορα. Όταν πίνουμε μεγάλες ποσότητες αλκοόλ και σε σύντομο χρονικό διάστημα τότε το συκώτι δεν προλαβαίνει να το μεταβολίσει με αποτέλεσμα αυτό να κυκλοφορεί στο σώμα μας για αρκετή ώρα. Όταν ταυτόχρονα εισέρχεται και φαγητό στο στομάχι μας το σώμα δε μπορεί να διασπάσει σωστά τα τρόφιμα με αποτέλεσμα όλες οι θερμίδες να μετατρέπονται σε λίπος και τελικά να αποθηκεύονται στο σώμα μας.

Μία ακόμα παγίδα μπορεί να είναι η παράλειψη γευμάτων όταν γνωρίζουμε ότι θα ακολουθήσει κατανάλωση αλκοόλ. Αυτό δε φαίνεται να είναι καλή ιδέα καθώς πηγαίνοντας για ποτό νηστικοί υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να καταφύγουμε στα σνακ που σερβίρονται συνοδευτικά με το ποτό φορτώνοντας τελικά το σώμα μας και με παραπάνω αλλά και με κενές θερμίδες. Επιπλέον η κατανάλωση αλκοόλ με άδειο στομάχι μόνο αρνητικά αποτελέσματα μπορεί να έχει. Για το λόγο αυτό καλό είναι να έχουμε καταναλώσει ένα καλό γεύμα προηγουμένως και να έχουμε το αίσθημα του κορεσμού που θα μας βοηθήσει να καταναλώσουμε και λιγότερο αλκοόλ.

Συμπερασματικά λοιπόν , το αλκοόλ φαίνεται να προσθέτει επιπλέον θερμίδες σε μια ισορροπημένη διατροφή αλλά φυσικά και μπορεί να καταναλώνεται αλλά με συνείδηση και πάνω απ’ όλα μέτρο.

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος