Το σύκο και η μεγάλη διατροφική του αξία

ΙΔΕΕΣ ΓΙΑ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΑ ΓΛΥΚΑ ΧΩΡΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΘΕΡΜΙΔΕΣ
05/08/2020
Ενεργειακό ισοζύγιο και βάρος
31/08/2020

Το σύκο αποτελεί τον καρπό του φυτού της συκιάς (Ficus carica) που ανήκει στο γένος Συκή και στην οικογένεια Μορεοειδή. Η συκιά μπορεί να καλλιεργηθεί και να ευδοκιμήσει σε περιοχές με δροσερό και θερμό κλίμα και έως 1700μ υψόμετρο. Τα σύκα μπορούν να καταναλωθούν είτε ξερά είτε νωπά κυρίως προς τα τέλη του καλοκαιριού μέχρι και αρχές φθινοπώρου. Η συκιά υπάρχει από τα προϊστορικά ακόμα χρόνια και στην αρχαία Ελλάδα αποτελούσε σύμβολο γονιμότητας ενώ είχε και ερωτική σημασία. Επιπλέον αποτέλεσε μεγάλη πηγή εσόδων για τους Αθηναίους  καθώς κατείχε και την τρίτη θέση σπουδαιότητας μετά τις ελιές και τα σταφύλια. Τέλος , οι αθλητές των Ολυμπιακών αγώνων κατανάλωναν πάντοτε σύκα πριν αγωνιστούν ενώ τα ίδια προσφέρονταν και ως βραβείο στους νικητές.

Τα σύκα είναι εύπεπτα ,γλυκά και μπορούν να καταναλωθούν και από ανθρώπους αλλά και από ζώα. Υπάρχουν 4 ποικιλίες σύκων αλλά συνήθως χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με το χρώμα τους κι έτσι τα βρίσκουμε σε άσπρα ,μαύρα και κόκκινα. Υπάρχουν και αποξηραμένα σύκα που συναντάμε σε πολλές μορφές και φυσικά διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Τα σύκα έχουν πολύ μεγάλη διατροφική αξία κάτι που γίνεται εύκολα αντιληπτό και με βάση τα παραπάνω. Αρχικά λοιπόν, είναι ιδιαίτερα πλούσια σε ασβέστιο καθώς έχουν τη μεγαλύτερη συγκέντρωση ασβεστίου μετά τα πορτοκάλια. Αυτό σημαίνει ότι διαδραματίζουν σπουδαίο ρόλο και στην υγεία των οστών μας.

Είναι πλούσια σε κάλιο το οποίο βοηθάει στην απομάκρυνση περίσσειας νατρίου που προσλαμβάνουμε από τα τυποποιημένα τρόφιμα ,με αποτέλεσμα να βοηθάει στη μείωση της αρτηριακής πίεσης και ταυτόχρονα συνεισφέρει και στη διατήρηση του ασβεστίου στα οστά προστατεύοντας έτσι από αρθρίτιδα, οστεοπενία  και οστεοπόρωση .

Επιπλέον φαίνεται να περιέχουν περισσότερες φυτικές ίνες σε σχέση με άλλα φρούτα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να προκαλούν γρηγορότερο και μεγαλύτερο κορεσμό ενώ βοηθούν και στη σωστή λειτουργία του εντέρου. Η υψηλή περιεκτικότητά τους σε φυτικές ίνες αποτελεί σύμμαχο στη ρύθμιση των επιπέδων γλυκόζης στο αίμα και στη μείωση της χοληστερόλης.

Τα σύκα περιέχουν και προβιοτικά, τα οποία αποτελούν την τροφή των βακτηρίων του γαστρεντερικού μας συστήματος με αποτέλεσμα να βοηθούν την εύρυθμη λειτουργία του εντέρου αλλά και να ανακουφίζουν από τη δυσκοιλιότητα.

Τέλος τα σύκα είναι ιδιαίτερα πλούσια σε αντιοξειδωτικά τα οποία βοηθούν στη διατήρηση της υγείας και της λάμψης του δέρματος και φυσικά ισχυροποιούν το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Ταυτόχρονα προσφέρουν προστατευτική δράση έναντι καρδιαγγειακών νοσημάτων, καρκίνου του μαστού , κ.ά.

Τα σύκα μπορούν να καταναλωθούν ώμα σαν φρούτα ή και αποξηραμένα σαν σνακ. Χρησιμοποιούνται και στη ζαχαροπλαστική για το παραδοσιακό γλυκό του κουταλιού, για μαρμελάδα και μπορούν να προστεθούν και σε κέικ. Στη μαγειρική μπορούν να συνδυαστούν με τυριά και να προστεθούν σε πράσινες σαλάτες ενώ μπορούν να συνδυαστούν και με κοτόπουλο, γαλοπούλα ή χοιρινό.

Τα σύκα είναι από τα λίγα φρούτα που περιέχουν οξαλικά οξέα κι έτσι η κατανάλωση τους θα πρέπει να είναι πολύ περιορισμένη από άτομα που παρουσιάζουν προβλήματα στα νεφρά. Επιπλέον, καθώς περιέχουν σπόρια καλό είναι να αποφεύγονται από άτομα με γαστρεντερικές παθήσεις . Τέλος, τα αποξηραμένα σύκα περιέχουν συνήθως σα συντηρητικό διοξείδιο του θείου που θέλει ιδιαίτερη προσοχή ειδικά από άτομα που έχουν πρόβλημα άσθματος.

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος