Β- γλυκάνη και χοληστερίνη

Κοιλιοκάκη και διατροφική αντιμετώπιση
24/10/2019
Το ρόδι και οι ευεργετικές του ιδιότητες
29/10/2019

Η β- γλυκάνη είναι ένας δομικός πολυσακχαρίτης ,που λειτουργεί σα διαλυτή φυτική ίνα. Την συναντάμε στα κυτταρικά τοιχώματα του ενδοσπερμίου της στοιβάδας της αλευρώνης των δημητριακών και σπόρων και συγκεκριμένα στη βρώμη, στο κριθάρι και άλλα δημητριακά ,αλλά ακόμα και σε κάποια είδη μανιταριών , όπως τα reishi και τα maitake.

Ο οργανισμός μας δε παράγει β –γλυκάνη και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να την προσλαμβάνουμε μέσω της τροφής. Όπως αναφέρθηκε, η βρώμη είναι μία αξιόλογη πηγή , καθώς περιλαμβάνει σε ποσοστό 2,2- 7,8% β –γλυκάνη.

Όλοι γνωρίζουμε την αξία των φυτικών ινών στη διατροφή μας, καθώς βοηθάνε στη διατήρηση της καλής υγείας του εντέρου, στη σωστή λειτουργία του, διατηρούν τα υγιή βακτηρίδια του εντέρου, προστατεύουν από διάφορα είδη καρκίνου, συμμετέχουν στον καλύτερο έλεγχο του βάρους καθώς προκαλούν κορεσμό και βοηθάνε στον έλεγχο των επιπέδων σακχάρου στο αίμα.

Η β –γλυκάνη λοιπόν, ως διαλυτή φυτική ίνα, επιβραδύνει τη μεταφορά της τροφής στο έντερο ,με αποτέλεσμα να χρειάζεται περισσότερος χρόνος να αφομοιωθεί, προκαλώντας έτσι αίσθημα κορεσμού για περισσότερη ώρα ,ενώ διατηρεί χαμηλά και τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα. Επιπλέον, συνεισφέρει στη μείωση των επιπέδων χοληστερόλης ,καθώς θεωρείται ότι αυξάνει το ιξώδες του εντερικού περιεχομένου μειώνοντας έτσι την απορρόφησή της. Παράλληλα, φαίνεται ότι δεσμεύει και τα χολικά άλατα εμποδίζοντας με τον τρόπο αυτό την επαναπορρόφησή τους  από το έντερο.

Μπορούμε να εξασφαλίσουμε τα ευεργετικά αποτελέσματα της β- γλυκάνης προσλαμβάνοντας πάνω από 3 γραμμάρια ημερησίως από βρώμη, σε συνδυασμό με μια ισορροπημένη διατροφή και έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής.

Οι στατίνες που χορηγούνται για την καταπολέμηση των υψηλών επιπέδων χοληστερίνης στο αίμα, είναι μια κατηγορία φαρμάκων που δρουν αποτελεσματικά σε άτομα με διαταραγμένο λιπιδαιμικό προφίλ, συνοδεύονται όμως συνήθως και από μια σειρά παρενεργειών. Έτσι λοιπόν, μια σωστά σχεδιασμένη και προσεγμένη διατροφή μπορεί να επιφέρει αξιοθαύμαστα αποτελέσματα από μόνη της χωρίς ,να επιβαρύνει τον οργανισμό μας αλλά και να δυσχεραίνει την καθημερινότητά μας.

 

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος