Βιταμίνη C και συμπληρώματα

Κορτιζόνη και διατροφή
03/10/2019
Τι να προσέχουμε στα light προϊόντα;
07/10/2019

Καθώς ο χειμώνας βρίσκεται προ των πυλών, πολλοί άνθρωποι σπεύδουν στα φαρμακεία να προμηθευτούν συμπληρώματα βιταμίνης C. Όμως πόσο ενημερωμένοι είμαστε στα αλήθεια για τη βιταμίνη αυτή;

Η βιταμίνη C είναι μία υδατοδιαλυτή βιταμίνη, η οποία δε συντίθεται φυσιολογικά στο σώμα μας  κι επομένως πρέπει να την λάβουμε μέσω της τροφής μας. Η πλειοψηφία των φρούτων και λαχανικών αποτελούν εξαιρετικές πηγές της βιταμίνης αυτής. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι 1 φλιτζάνι κόκκινες πιπεριές αποδίδουν 190mg βιταμίνης C ,1 ακτινίδιο 71mg και ένα πορτοκάλι 70mg.

Παράλληλα, αποτελεί εξαιρετικό σύμμαχο του οργανισμού, καθώς διαδραματίζει βασικό ρόλο στη λειτουργία του ανοσοποιητικού μας ,βοηθάει στην επούλωση πληγών και τραυμάτων, στην ανάπτυξη υγιούς δέρματος, τενόντων, συνδέσμων και αιμοφόρων αγγείων και μπορεί να λειτουργήσει και ως αντιισταμινικό. Επιπλέον είναι ένα ισχυρό και αποτελεσματικό αντιοξειδωτικό, που προστατεύει το σώμα μας από τις ελεύθερες ρίζες που μπορεί να προκαλέσουν οξειδωτικό στρες. Έχει αποδειχθεί ότι μειώνει την αρτηριακή πίεση κι επομένως έχει προστατευτική δράση από καρδιαγγειακά προβλήματα ,υπέρταση, στηθάγχη και αθηροσκλήρωση. Τέλος, βοηθάει στην απορρόφηση σιδήρου από τις τροφές.

Στην αγορά, κυκλοφορεί πλέον πληθώρα συμπληρωμάτων βιταμίνης C των 300mg, 500mg και 1000mg και φαίνεται ότι η πλειοψηφία θα επιλέξει τα τελευταία ,καθώς «όσο περισσότερο τόσο το καλύτερο». Η ημερήσια συνιστώμενη δόση βιταμίνης C όμως ,είναι 75mg για τις γυναίκες και 90mg για τους άντρες, ενώ οι καπνιστές χρειάζονται 35mg περισσότερα, ποσότητες που φαίνεται ότι μπορούν να καλυφθούν μέσω της τροφής. Ωστόσο ανώτατο ανεκτό όριο έχουν οριστεί τα 2000mg ημερησίως για τους ενήλικες.

Σύμφωνα με μελέτες, υψηλή πρόσληψη βιταμίνης C μπορεί να προκαλέσει αύξηση στις τιμές σακχάρου στο αίμα και για το λόγο αυτό πρέπει να δίνεται προσοχή από άτομα που πάσχουν από διαβήτη. Επιπλέον ,μπορεί να προκληθούν γαστρεντερικά προβλήματα όπως διάρροιες και ναυτίες, καθώς επίσης και διαταραχές αίματος λόγω υπερβολικής συσσώρευσης σιδήρου. Τέλος, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα σχηματισμού πέτρας στα νεφρά. Σε οποιαδήποτε περίπτωση λοιπόν και πριν την άσκοπη και αλόγιστη χρήση συμπληρωμάτων βιταμίνης C καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε τον γιατρό σας.

Καθώς η βιταμίνη C είναι υδατοδιαλυτή, προκειμένου να επιτύχουμε τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση μέσω των τροφών, καλό θα είναι να καταναλώνουμε τα λαχανικά μας ωμά. Σε περίπτωση όμως που πρέπει να μαγειρευτούν προτιμάμε τον ατμό, διότι με τον βρασμό, η μεγαλύτερη ποσότητα βιταμίνης θα διαλυθεί μέσα στο νερό και θα καταλήξει στον νεροχύτη μας.

 

Μαρία Ρίτσου
Μαρία Ρίτσου
Κλινική Διαιτολόγος - Διατροφολόγος